VÅR VÄRDEGRUND

Värderingar

Lunnarps Bollklubb (LBK) är en del av det svenska samhället och den svenska idrottsrörelsen och delar de värderingar som liggertill grund för idrotten i Sverige och för samhället i stort.
Det innebär att

• LBK är en demokratisk och öppen förening där alla som delar föreningens mål och värderingar kan bli medlemmar.

• LBK är och ska alltid vara en förebild och föregångare.

• LBK följer samhällets lagar och regler och idrottsrörelsens mål.

• LBK vill bedriva framgångsrik idrott samtidigt som ungdomar och vuxna kan utvecklas positivt såväl fysiskt som psykiskt, socialt och kulturellt.

• LBK skall skapa förutsättningar för glädje, kamratskap, personlig utveckling, livslångt intresse

• LBK skall skapa värden (trivsel, spelglädje, utbildning, trygghet) för våra aktiva och tränare så att de stannar i klubben

• LBK värnar om en värmande atmosfär inramning runt matcher och evenemang

• LBK bemöter funktionärer, motståndare och gästande publik med vänlighet och

• LBK hyllar ärlig och rättvis tävlan och möter både nederlag och seger på ett sportsligt sätt.

• LBK är en integrerad del av samhället och en positiv social kraft som arbetar för att skänka stolthet och glädje till människorna i den region och de miljöer vi verkar.

• LBK värnar om ungdomars sociala fostran med fokus på laganda, gemenskap, samarbetsförmåga och respekt för andra.

• LBK tar avstånd från rasism, våld, hot och andra former av verbala, fysiska, nedvärderande och andra angrepp på människor.

• LBK hyllar principen om allas lika värde och tar avstånd från

• LBK värnar om integrationen av människor med annan kulturell bakgrund i samhället.

• LBK ska skapa förutsättningar för såväl funktionshindrade som icke funktionshindrade att på sina villkor mötas inom klubbens verksamheter

• LBK: s barn- och ungdomsverksamhet möter barnen på den nivå de befinner sig och anpassar träningen så att den passar både individen och gruppen.

• LBK har en drogpolicy, som tar tydligt avstånd från alla typer av droger.

• LBK är uttalat positiva till jämställdhet mellan könen och etnisk mångfald.

• LBK strävar efter, så långt det är ekonomiskt och praktiskt möjligt, en miljövänlig och hållbar verksamhet.